(DİYANET KAYNAKLARINDAN ÖZET)

YAHUDİLERLE İLİŞKİLER
Benî Kaynukâ Savaşı
- Benî Kaynukâ: Hz. Peygamber’in Medine’den sürdüğü Yahudi kabilesi.
- Yahudiler Medine Sözleşmesi’ne zamanla aykırı davranmaya başlamışlardı.
- Müslümanlara karşı cephe aldılar.
- Yahudiler Müslümanlara karşı kin ve hasetlerini iyice açığa vurmaya başlamışlardı.
- Yahudi kabilesi BENî KAYNUKÂ çarşısına giden bir Müslüman kadının tacize uğraması ve yardıma gelen sahabînin, taciz eden Yahudi’yi öldürmesi ve kendisinin de oradaki Yahudilerce şehit edilmesi üzerine antlaşma bozulmuş oldu.
- Yahudiler “Biz savaşa hazırız.” diye Peygamberimize meydan okudular.
- Hicretin 2. Yılında İslâm ordusu Benî Kaynukâ’yı kuşattı. Kuşatma 15 gün sürdü.
- Diğer Yahudilerden yardım göremeyen Benî Kaynukâ teslim oldu.
- Antlaşmayı bozdukları ve vatana ihanet ettikleri için büyük bir ceza gerekiyordu.
- Kaynukâ oğullarının daha önce HAZREC kabilesi ile antlaşması vardı.
- Hazrec kabile reisi Abdullah b. Übey bunu ileri sürdü ve onlar adına af istedi.
- Böylece 700 kişilik Kaynukâ Yahudileri Medine’den Suriye’ye sürüldü.
- Ganimetin beşte biri devlet hazinesine ayrıldı. Geri kalanı gazilere paylaştırıldı.
- Kaynukâlıların toprakları da topraksız Müslümanlara verildi.
- HAZREC: Medine’de ensarın mensup olduğu Kahtânî asıllı meşhur iki Arap kabilesinden biri.
Benî Nadîr Savaşı
- Benî Nadir: Hicretten sonra Medine’den sürülen ikinci Yahudi kabilesi.
- Beni Nadîr Medine Sözleşmesi’ne EVS kabilesinin müttefiki olarak katılmıştı.
- Bedir Gazvesi’nden sonra, Benî Kaynukâ’nın Suriye’ye sürülmesiyle Müslümanlara karşı düşmanlık yapmaya başladılar.
- Güçlü kabile şairi Ka’b b. Eşref, şiirleriyle Peygamberimizi ve ashabını hivcediyordu. Ayrıca Mekke’ye giderek Ebû Süfyan ve diğer müşrikleri Müslümanlara karşı kışkırtıyordu. Müslümanların hanımları için aşk şiirleri okuyordu.
- Hz. Peygamber buna bir son verilmesini istedi.
- Bunun üzerine Muhammed b. Mesleme birkaç arkadaşıyla birlikte Ka’b b. Eşref’i ortadan kaldırdı. (624)
- Uhud Savaşında Benî Nadîr kabilesi müşrikleri kışkırtmıştı. Zaman zaman Peygamberimize suikast girişiminde bulunmuşlardı.
- Hz. Peygamber birkaç defa Benî Nadîr kabilesini uyardı ve ama sonuç alamadı.
- Peygamberimiz ortak ödenmesi gereken bir diyet konusu için görüşmek üzere Hz. Ebû Bekir, Hz. Ali, Hz. Ömer ile birlikte Benî Nadîr Yahudilerine gitti.
- Peygamberimizi iyi karşıladılar.
- Ama Peygamberimizin oturduğu yere damdan taş yuvarlayarak onu öldürmek istediler.
- Peygamberimiz durumu fark etti ve oradan ayrıldı.
- Bu suikast girişimiyle Medine Antlaşması açıkça ihlal edilmiş oldu.
- Peygamberimiz kabileye 10 gün içinde şehri terk etmeleri konusunda haber gönderdi.
- Nadîroğulları şehri terk etmek için hazırlığa başlamışlardı.
- Münafık Abdullah b. Übey kendilerine yardım edeceğini söyledi ve onları vazgeçirdi.
- Peygamberimiz de onları kuşatarak antlaşmaya davet etti.
- Önceleri direnen Yahudiler 15 gün kuşatma sonunda alabildikleri mallarıyla birlikte, kadın ve çocukları da alarak 600 deve yükü ile Medine’yi terk etmek zorunda kaldılar.
- Bir kısmı HAYBER’e bir kısmı da SURİYE’ye gidip EZRİÂT’a yerleşti.
BENî KURAYZA SAVAŞI
- Benî Kurayza: Hz. Peygamber ile savaşan Medineli Yahudi kabilesi.
- Benî Kaynukâ ve Benî Nadîr sürülünce Medine’de sadece Benî Kurayza Yahudileri kalmıştı.
- Medine Sözleşmesi’ne göre şehrin savunmasına katılması gereken Benî Kurayza Yahudileri, Hendek Gazvesi’nde bu şartı ihlal etmiş ve Hayber’e yerleşen Benî Nadîr’in reisi Huyey b. Ahtab’ın etkisiyle onlarla ittifak kurmuşlardı.
- Hendek Gazvesi’nde Peygamberimiz, Benî Kurayza’nın ikamet ettiği yere hendek kazdırmamış, ayrıca hendek kazılırken kazma-kürek gibi malzemelerin bir kısmını Benî Kurayza’dan temin etmişti.
- Savaşın en kritik anında Benî Kurayza’nın ihaneti, Müslümanları zor durumda bırakmıştı.
- Savaştan sonra evine dönen Peygamberimiz vahiy üzerine Bilâl-i Habeşî’yi çağırmış ve ashabına ikindi namazını Benî Kurayza topraklarında kılmalarını duyurmasını emretmişti.
- Ardından zırhını giydi, silahlarını kuşandı ve atına bindi.
- Sancağı Hz. Ali’ye verdi ve öncü birliklerle gönderdi.
- Kendisi de Medine’de Abdullah b. Ümmü Mektûm’u vekil bıraktı. Süvari ve piyade birlikleriyle sefere çıktı. (627)
- Hz. Ali, Benî Kurayza kaleleri önüne varmıştı. Burada Peygamberimize ve hanımlarına çok kötü sözler söylediklerini duydu.
- Hz. Ali, Peygamberimiz üzülmesin diye buraya gelmemesini istedi. Ama Peygamberimiz Hz. Musa’nın daha ağır durumlarla karşılaştığını hatırlattı ve oraya gelmesi hâlinde hiçbir şey söyleyemeyeceklerini ifade edip kalelere kadar ilerledi.
- Peygamberimiz burada Yahudi ileri gelenlerine seslendi ve onları İslâm’a davet etti.
- Olumsuz cevap vermeleri üzerine, Allah ve Resûl’ünün emrine razı olup kalelerden inmelerini, teslim olmalarını istedi. Yine kabul etmediler ve çatışma başladı.
- 15-25 gün kadar kuşatma devam etti.
- Karşılıklı ok ve taş atışları yaşandı.
- Müslümanlar 3 bin savaşçı ve 36 süvariden oluşuyordu.
- Benî Kurayza ise 600-700 civarındaydı.
- Münafıklar da Benî Kurayza’ya teslim olmayın size yardım edeceğiz diye sözler veriyorlardı.
- Yahudiler kuşatmada çaresiz kalmıştı ve münafıklardan da vaat edilen yardımı görememişlerdi.
- En sonunda Peygamberimizle müzakerelerde bulunmaya karar verdiler.
- Benî Nadîr’in şartlarıyla, yani mal ve silahlarını bırakıp birer deve yükü ile Medine’den ayrılmayı önerdiler.
- Peygamberimiz iki yıl önce müsamaha gösterip serbest bıraktığı Benî Nadîr’in Hendek Gazvesi’nde düşman safında yer aldığını gördüğünden bu teklifi kabul etmedi.
- Kayıtsız şartsız teslim olabileceklerini söyledi.
- Benî Kurayza da hükme razı oldu ve teslim oldular.
- Benî Kurayza “Bizim hakkımızda Sa’d karar versin.” dediler.
- EVS Kabilesinden Sa’d b. Mu’az hasta yatağından kaldırılıp hakemlik için Peygamberimizin karargâhına getirildi.
- Sa’d; buluğ çağındaki erkeklerin idamına, kadın ve çocukların esir alınmasına, malların ise ganimet statüsüne tabi tutulmasına karar verdi.
HAYBER’İN FETHİ
- HAYBER: Hicaz’da Medine-Suriye yolu üzerinde bulunan eski bir ticaret ve ziraat merkezi.
- Burada Yahudiler yaşamaktaydı.
- Peygamberimiz Mekkelilerle Hudeybiye Antlaşması imzaladıktan sonra Hayber’in Müslümanlar için tehlike olduğunu düşünmeye başlamıştı.
- Medine’de sürülen Benî Nadîr Yahudileri buradaki soydaşlarıyla birlikte Medine’ye karşı düşmanlık faaliyeti içindeydi.
- Mekkeli müşriklerle ve bazı Arap kabileleriyle ittifak içindelerdi.
- Peygamberimiz Hudeybiye’den dönünce Hayber üzerine yürümeye karar verdi ve 200’ü süvari 1600 kişilik kuvvetle Medine’den ayrıldı.
- Hayberliler haber aldı ve hazırlıklara başladı.
- Rivayetlere göre 20 bin veya 10 bin savaşçıları vardı. Kaleleri çok sağlamdı. Silah ve cephaneleri boldu.
- Mücadele 1 ay kadar sürdü. Oldukça zorlu ve çetindi.
- Kuşatma sonunda Hayber’deki 7 müstahkem kalenin dördü savaşla, üçü sulh yoluyla ele geçirildi.
- Hz. Ali en büyük Hayber lalesi KAMÛS’u ele geçirdi.
- Bu savaşta 93 Yahudi öldürüldü.
- 15-20 Müslüman şehit oldu.
- Peygamberimiz Hayber Yahudilerini bağışladı ve şehri terk etmelerine izin verdi.
- Onlar da hurma yetiştirilen arazilerinde yarıcı (%50 hisse) olarak kalmalarına müsaade istediler.
- Peygamberimiz bu teklifi kabul etti.
- Hayber’den sonra Vâdilkurâ ve Fedek halkıyla da benzer anlaşmalar yapıldı.
- Hayber’de çok sayıda hayvan, ev eşyası ve tekstil ürünleriyle mücevherat ele geçirildi.
- Ganimetler arasındaki TEVRAT nüshaları Peygamberimiz tarafından sahiplerine iade edildi.
- Kuşatma sırasında bir Yahudinin kölesi olan YESÂR isimli zenci bir çoban Peygamberimizin huzuruna gelerek İslâm hakkında bilgi aldı ve iman etti. Müslümanlar tarafına geçti.
- YÂSER güttüğü koyunların emanet olduğu bilinciyle Peygamberimize ne yapacağını sordu.
- Peygamberimiz YÂSER’e, İslâm’da emanete riayeti anlattı ve sürüyü sahibinin kalesine doğru sürerek serbest bırakmasını emretti. YÂSER de öyle yaptı.
- YÂSER daha sonra dönüp mücahitlerle savaşa katıldı. Kısa süre sonra şehid oldu.
- Peygamberimiz ashabına şehidin cennetlik olduğunu bildirdi.
- Böylece Müslüman olduktan sonra bir vakit bile namaz kılma imkânı olmadan şehid düşen çoban ashap arasında “Hiç namaz kılmadan cennete giren kişi kimdir?” sorusunun cevabı olarak akıllarda yer etti.
- Hayber Fethi’nden sonra Yahudi hanımlarından biri Zeyneb bint Hâris bir koyun kesip ziyafet vererek Peygamberimizi davet etti. Asıl maksadı zehirlemekti.
- Peygamberimiz Bişr b. Berâ ile davete katıldı.
- İlk lokmada zehir olduğunu anlayan Peygamberimiz lokmayı yutmadan çıkardı. Ama yanındaki Bişr b. Berâ zehirlenerek öldü.
- Peygamberimiz Hayber esirleri arasında bulunan Yahudi reislerinden Huyey b. Ahtab’ın kızı Safiyye’yi azat edip eş olarak almıştır.
- VÂDİLKURÂ: Medine’nin kuzeybatısında eski bir ziraat bölgesi.
- FEDEK: Hayber’in fethinden sonra barış yoluyla alınan ve yarısı Hz. Peygamber’e tahsis edilen köy.
- ZEYNEB BİNT HÂRİS: Hayber Gazvesi’nin ardından Resûl-i Ekrem’i zehirlemeye kalkışan Yahudi kadın.
- SAFİYYE: Hz. Peygamber’in hanımı. Akıllı, faziletli, ibadete düşkün, yumuşak huylu, cesur ve cömert bir hanımdı. Sağlığında evini sadaka olarak vermiştir.
ÖNEMLİ NOT: Burada yazılanlar şahsi kanaat ve kulaktan dolma bilgiler değildir. Kitaplardan çıkartılan özetlerdir.
KAYNAK:
HZ. MUHAMMED’İN HAYATI, PROF. DR. CASİM AVCI – MEVLANA İDRİS, DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI YAYINLARI;
TÜRKİYE DİYANET VAKFI İSLAM ANSİKLOPEDİSİ.